صدای طهران

سایت آگاهی، مبارزه، دموکراسی

رضاشاه با فرمان تاریخی خود در روز ۱۷ دی ۱۳۱۴، آرزوی زنان پیشرو ایران از دوره مشروطیت را محقق کرد

1 min read

رضاشاه با فرمان تاریخی خود در روز ۱۷ دی ۱۳۱۴، آرزوی زنان پیشرو ایران از دوره مشروطیت را محقق کرد. پدربزرگم معتقد بود تا زمانی که زنان آزاد نیستند، ایران آزاد نخواهد بود. بخش‌هایی از سخنرانی او در این روز را یک بار دیگر بخوانیم:

«بی‌نهایت مسرورم که می‌بینم خانم‌ها درنتیجه دانایی و معرفت به وضعیت خود آشنا و به حقوق و مزایای خود پی برده‌اند. زنان این کشور به واسطه خارج بودن از اجتماع نمی‌توانستند استعداد و لیاقت ذاتی خود را بروز دهند. بلکه باید بگویم که نمی‌توانستند حق خود را نسبت به کشور و میهن عزیز خود ادا نمایند، و بلاخره خدمات و فداکاری خود را آن‌طور که شایسته است انجام دهند و حالا می‌روند علاوه بر امتیاز برجسته مادری که دارا می‌باشند از مزایای دیگر اجتماع نیز بهره‌مند گردند.

 

ما نباید از نظر دور بداریم که نصف جمعیت کشور ما به حساب نمی­‌آمد. یعنی نصف قوای عامله مملکت بیکار بود. هیچ‌وقت احصائیه (سرشماری) از زنها برداشته نمی‌شد. مثل اینکه زنها یک افراد دیگری بودند و جزو جمعیت ایران به شمار نمی‌آمدند. خیلی جای تاسف است که فقط یک مورد ممکن بود احصائیه زنان برداشته شود و آن موقعی بود که وضعیت ارزاق در مضیقه می‌افتاد و در آن موقع سرشماری می‌کردند و می‌خواستند تامین آذوقه نمایند.

 

من میل به تظاهر ندارم و نمی‌خواهم از اقداماتی که شده است اظهار خوشوقتی کنم و نمی‌خواهم فرقی بین امروز با روزهای دیگر بگذارم؛ ولی شما خانمها باید این روز را یک روز بزرگ بدانید و از فرصت‌هایی که دارید برای ترقی کشور استفاده کنید.

من معتقدم که برای سعادت و ترقی این مملکت باید همه از صمیم قلب کار کنیم. شما خواهران و دختران من، حالا که وارد اجتماع شده­‌اید و قدم برای سعادت خود و وطن خود بیرون گذارده‌اید، بدانید وظیفه­ شماست که در راه وطن خود کار کنید. شما تربیت‌کننده­ نسل آتیه خواهید بود. سعادت آتیه در دست شماست.»

Reza Pahlavi